هتل سمنان

semnan hotel

هتل سمنان

semnan hotel

جاذبه های گردشگری سمنان ( قسمت دوم )

 بازگشت به جاذبه های گردشگری (قسمت اول )

  • برج چهل دختر سمنان|

  • موزه آب | خانه بهمن 

  • آب پخش کن پارا |پارا

  • تکیه ناسار |

  • آب انبار توکلی |سفره خانه

برج چهل دختر سمنان|

برج چهل دختران در اواسط خیابان حکیم‌الهى و بر سر راه شهر به محلات ثلاث (کوشمغان، زاوغان و کدیور) و بین محلّه کوشمغان و زاوغان سمنان واقع شده و به صورت بقعه کهنه و قدیمى و نیمه مخروبه‏اى است که به نام چهل دختران نیز خوانده مى‌‌شود. قدمت این بنا به سل‌های آغازین دوران اسلامی برمی‌گردد و به شماره ۳۰۳۵ و در تاریخ ۳/۱۱/۱۳۷۹ به ثبت آثار ملّى و تاریخی رسیده است.
همان‌طور که نام کوشمغان (کوشک مغان) و زاوغان (زوایه مغان) که در نزدیکى برج قرار دارد، برمى‏آید و با توجّه به مقام مغ که پیشواى زرتشتیان بود، مى‏توان اطمینان داشت که برج مذکور زمانى آتشکده و یکى از اماکن متبرکه زرتشتیان بوده است.
مردم سمنان بنای این برج را به چهل دختر خادم آتشکده نسبت می‌دهند. عده‌ای دیگر معتقدند برج مذکور را چهل دختر که دست از تعلّقات دنیوى کشیده و تارک دنیا شده بودند، با گل و خشت ساخته‏اند.

موزه آب | خانه بهمن 

آب پخش کن پارا |پارا

 

آب‌پخش‌کن که در اصطلاح محلی آبیاری سنتی سمنان بدان «پارا» می‌گویند، در محدوده شهر سمنان و در شهرک گلستان واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۱۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در بساری از منابع ذکر شده است که سیستم آب‌پخش‌کنی سمنان ۷۰۰ سال سابقه دارد اما براساس نظر برخی از کارشناس‌ها، قدمت آن به بیش از ۱۰۰۰ سال می‌رسد؛ برای مثال در کتاب «احسن التقاسیم» تألیف ابوعبدالله محمدبن احمد مقدسی درباره سمنان آمده است که: «جوی آبی به نوبت از آنجا می‌گذرد و استخرهایش را پر می‌کند. چشمه آبی که از زیر کوه‌های جنوبی شهمیرزاد، از شمال سمنان به سوی سمنان جاری می‌شود، در مسیر خود آب چندین رشته قنات به آن می‌پیوندد و هزاران نفر چشم به راه آن هستند که مالکین ریز و درشت آن و کشاورزان زحمتکش هستند که برخی مالکیت «سهم آب» خود را از چندین نسل از پدران خود به ارث برده اند.» لذا به نظر می‌رسد که این اثر در قرن هشتم توسط شیخ علاءالدوله سمنانی اصلاح و بازسازی شده است.

 

تکیه ناسار |

 

تکیه ناسار سمنان مربوط به دوره قاجار است و در راسته بازار سمنان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ با شمار ثبت ۵۸۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این بنا از موقوفات میرزاآقا فامیلی در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی است. مغازه‌های پیرامون تکیه‌ نیز وقفی است و به بازاریان اجاره داده می‌شود.
شکل تکیه ناسار مستطیل است و یکی از مهم‌ترین فضای تقسیم مسیرهای ارتباط با راسته شمالی بازار است و هم‌جوار یک مسجد، 
آب‌انبار ناسار، و تیمچه ناسار است که همگی در ضلع جنوبی آن قرار دارند. حمام ناسار نیز در نزدیکی این بنا واقع شده.
تکیه دارای چهار ورودی و خروجی است که دوتای آنها در امتداد راسته بازار و و دو ورودی دیگر از شرق و غرب هستند. ورودی اصلی تکیه در ضلع شرقی واقع شده و رو‌به‌روی شاه‌نشین قرار دارد. دورتادور طبقه اول راهرویی وجود دارد که دسترسی به آن از ضلع‌های مختلف متفاوت است و جهت استقرار زنان و کودکان بوده است. طبقه پائین تکیه را چندین مغازه تشکیل می‌دهد و در طبقه بالای آن ایوانهایی برای تماشای مراسم تعزیه وجود دارد.

آب انبار توکلی |سفره خانه

 

این آب انبار در خیابان شهید باهنر سمنان قرار دارد،سر در آن آجری و در قسمت بالا و سرتاسر آن با قطار بندی ساده ای که به کمک دورج آجر به طور سه گوش قرار دارند، زینت داده است.
بر بالای مدخل ورودی آب انبار دو نقش از کاشی وجود دارد که عباراتی بر روی آن نقش بسته است. دیوار های طرفین آب انبار اندکی به جلو متمایل است و در گوشۀ آن، دو ستون مدور زیبا ساخته شده و بر پیشانی سر در آب انبار نام«احمد توکلی»بر کاشی لاجوردی به چشم می خورد. آب انبار دارای ۳۲ پله سنگی است که سقف آن را طاق گهواره ای با تزئینات آجری زیگزاک 

حمام قلی |کافه سمنانی ها

 

حمام قلی مربوط به دوره صفوی است و در سمنان، داخل بافت قدیم، محور کهن دژ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۶۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در این حمام کتیبه‌ای که حاکی از تاریخ بنای اولیه آن باشد وجود ندارد ولی عده‌ای تاریخ بنای این حمام را برابر با قدمت آب‌انبار قلی که روبروی آن است؛ بیان می‌کنند. اگر چنین باشد می توان حمام قلی را در زمره یکی از آثار قرن دهم به شمار آورد. حمام قلی شامل سه قسمت سربینه، رخت کن، گرم خانه و خزانه است. بخش اول یا سربینه به شکل مربعی است که چهار غرفه با تاق‌های قوسی شکل در اطراف آن ساخته شده است. نور داخل سربینه از طریق روزنه‌ایی که در وسط سقف و در اطراف آن ساخته شده است تأمین می‌شود. قسمت دوم حمام، گرم‌خانه است که برای ورود به آن باید از هشتی گذشت. قسمت اصلی آن دارای طرح مستطیل شکل و سقف ضربی با نورگیر است. در قسمت شمالی گرم‌خانه طرح هخامنشی ساخته شده که به اندازه ۲۰ سانتی متر از کف حمام بلندتر و در وسط آن حوضی قرار دارد. در قسمت غربی، گرم‌خانه ی خزانه و در بخش جنوب که به اندازه یک متر از سطح گرم‌خانه پایین‌تر است، دوش های آب گرم و سرد ایجاد شده است. این حمام، بدون در نظر گرفتن سقف گنبدی آن، به صورت بنایی جدید درآمده و تا حدودی از اصالت تاریخی خود خارج شده است.

خانه خطیبی |

 

شیخ علاء الدوله سمنانی |

 

عارف شهیر و محقق نامی عرفان شیخ علاء الدوله سمنانی( ۷۳۶-۶۵۹ ه ق)

شیخ رکن‌الدین ابوالمکارم احمد بن محمد بن احمد سمنانی بیابانکی مشهور و ملقب به علاءالدوله سمنانی نامی مشهور در میان عرفای بزرگ ایران زمین بوده است.
او از شاعران و نویسندگان بزرگ قرن ۷ و ۸ هجری قمری است. دوران کودکی و خردسالی خویش به فراگیری علوم مشغول بوده و از آنجا که در خانوادهای اشرافی و دارای اصل و نسبت می‌زیسته با روش بزرگ زادگان تربیت یافته است.
او سفرهای زیادی به بغداد، شام، مکه، خراسان و برخی از اماکن متبرکه داشته است و بارها به سفر مکه رفته است. ایشان علاوه بر تربیت شاگردان و عرفای نامدار که هر یک به تنهایی عهده‌دار تعلیم شاگردان و مریدان بسیار شدند.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هادی تحققی

رزرو اتاق از هومسا

مهمان نواز بودن، نظافت شده بود و سرموقع تحویل دادن

نادر مطهری

رزرو از سایت ایران بوم گردی

بسیار مکان زیبا و اقامتگاه آرامی هست این مجموعه و مدیریت مجموعه، تحصیل کرده معماری و مدرس دانشگاه هستند و بسیار قابل احترام من به همراه همسر برای گرفتن مدارک فارغ التحصیلی به سمنان سفر کردیم و دو شب مهمان سمنانی های عزیز بودیم خدا را شکر بسیار خوب بود در ضمن بسیار مسیر خوبی داشت این خانه و دسترسی به شهر و بازار باعث شد که ما شب ها از بناهای تاریخی شهر هم بازدید کردیم تو این کرونایی خواستم تشکر کنم اینجا از مدیریت این مجموعه

حدیثه

رزرو از سایت جاجیگا

اول از همه اینکه بسیار خوش برخورد هستند پذیرش اینجا تشکر ازشون خود اتاق هم تروتمیز بود امکانات آشپزخانش کامل بود هرچیزی که لازم داشتیم مهیا بود

خدمات

عکاسی + دورهمی + سمنانگردی + رویدادهای فرهنگی

جهت اخذ خدمات بهتر لطفا نسبت به رزرو قبلی اقدام نمائید

سمنانگردی

بازدید از جاذبه های گردشگری سمنان

عکاسی

همکاری با استودیو های عکاسی شهر

دورهمی

برگزاری تولد ، سالگرد ازدواج و...

رویدادهای فرهنگی

شاهنامه خوانی و اجرای موسیقی زنده

هتل سنتی سمنانی ها

با مجوز رسمی از اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سمنان
قدمت بنا 135 سال (ناصرالدین شاه قاجار)
نزدیکترین هتل سنتی به بازار تاریخی سرپوشیده

تماس با ما

خانه قاجاری

بزرگترین بادگیر خشتی استان سمنان در خانه تاریخی سمنانی ها

لبخندفراموش نشه.

بیا، بمان و از روزت لذت ببر.

تماس با ما

پشتیبانی 24 ساعته رزرواسیون

همراه :09123319122

تلفن 02333332295

semnanihouse@gmail.com

تماس با ما

منتظر تماس تان هستيم